بهترین وکیل اخذ پایانکار

با دریافت مشاوره تخصصی، بهترین تصمیم را برای پرونده خود بگیرید. دکتر امید مقدسی فر وکیل پایه یک دادگستری، کنار شما خواهد بود تا به حقوق خود آگاه باشید.همین حالا زمان مشاوره خود را تعیین کنید.

بهترین وکیل اخذ پایانکار به نحوه طرع دعوی الزام به اخذ پایانکار ساختمان پرداخته است.

نحوه اخذ پایانکار ساختمان

بهترین وکیل اخذ پایانکار: ساخت و ساز شهری، نیازمند رعایت اصول و ضوابطی است که در قوانین مربوطه پیش بینی شده است. سازندگان املاک میبایست به نحو دقیقی آن ها را رعایت کنند. به همین خاطر پس از اتمام عملیات ساخت و ساز، شهرداری موظف است مطابقت ساختمان با موازین قانونی را تایید کند.

در نتیجه گواهی به نام گواهی پایانکار ساختمان، در صورت انطباق با قوانین و مقررات صادر و تحویل متقاضی می شود.

گاهی شخصی که به لحاظ قانونی و قراردادی مکلف به اخذ پایانکار از شهرداری است، از انجام چنین تکلیفی خودداری می کند و از آن جهت که اخذ گواهی پایانکار ساختمان مقدمه ای برای دریافت صورتمجلس تفکیکی و تنظیم سندرسمی است، ذی نفع میتواند دعوای الزام به اخذ پایانکار ساختمان را علیه وی طرح کند.

به همین سبب آشنایی با نحوه طرح این دعوا در دادگاه علیه متعهد اخذ پایانکار برای افرادی که ساختمان آن ها گواهی پایانکار دریافت نکرده است ضرورت دارد.

در این مقاله بهترین وکیل ملکی تهران جهت اخذ پایانکار شما را با مراحل طرح دعوی الزام به اخذ پایانکار آشنا می کند.

بهترین-وکیل-اخذ-پایانکار

دعوای الزام به اخذ پایانکار ساختمان

سازندگان املاک شهری موظف اند که طبق پروانه ساختمان، اقدام به ساخت و ساز نمایند و در غیر این صورت ممکن است که شهرداری به عنوان مرجع ذی ربط در خصوص تخلفات ساختمانی آن ها را جریمه کند. در موارد خاص نیز حکم به تخریب ملک از سوی کمیسیون ماده 100 شهرداری صادر می شود.

پس از اینکه عملیات ساخت و ساز ملک طبق پروانه ساخت به اتمام رسید، لازم است که کارشناسان شهرداری مطابقت عملیات مذکور را با قانون و پروانه ساختمان مورد تایید قرار دهند.

در صورت تایید، شهرداری گواهی پایانکار ساختمان را صادر می کند. ادارات مربوطه بر مبنای این گواهی خدماتی نظیر؛ اعطای انشعاب آب و برق و گاز را در خصوص ملک ارائه داده و ذی نفع پس از دریافت این گواهی می تواند اقدام به دریافت سندرسمی برای ملک نموده و سند تفکیکی دریافت نماید.

برای طرح دادخواست دعوی الزام به اخذ پایانکار چه مدارکی لازم است؟

  • مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه.
  • ارائه مدارک مستند یا قولنامه و قرارداد که توافقات طرفین را مشخص می‌ نماید.
  • کپی قرارداد مشارکت در ساخت که وکالت کاری سازنده در آن قید شده باشد.
  • نظر کارشناسان شهرداری مبنی بر اتمام عملیات ساختمانی.
  • در صورت لزوم شهادت شهود و تحقیقات محلی.
  • سایر دلایل و مستندات.

مجازات امتناع سازنده از اخذ پایانکار ساختمان

گاهی شخصی که مکلف به دریافت گواهی پایانکار ساختمان بوده از انجام اقدامات لازم در این خصوص امتناع می کند. به عنوان مثال؛ زمانی که قرارداد مشارکت در ساخت تنظیم شده و سازنده طبق قرارداد مکلف به دریافت گواهی پایانکار شده است، به دلیل تخلفات ساختمانی انجام شده یا هر دلیل دیگر، از ایفای تعهد خود امتناع کرده و باعث می شود حقوق قانونی مالک خدشه دار شود.

گاهی هم ممکن است آپارتمان های احداثی قبل از اتمام توسط سازنده فروخته شده باشد.

بعضا هم این فروشنده ملک است که متعهد به دریافت این گواهی بوده و بعد از دریافت مبلغ معامله از دریافت گواهی پایانکار، خودداری کرده که چون خریدار نمیتواند سندرسمی برای ملک خود دریافت کند، میتواند علیه فروشنده و سازنده، دعوای الزام به اخذ پایانکار ساختمان را اقامه نماید. در صورت عدم تحویل به موقع نیز دعوای الزام به تحویل ملک را اقامه می کند.

شخص ذی نفع به عنوان مالک یا خریدار ملک، می تواند علیه متعهد، دعوای الزام به اخذ پایانکار ساختمان را در دادگاه اقامه کند.

در این صورت، دادگاه پس از بررسی موضوع، می تواند حکم به الزام دریافت گواهی پایانکار ساختمان را صادر نماید. پس از آن و با قطعی شدن حکم، با صدور اجراییه این فرد را مکلف به انجام تعهد خود نماید.

بهترین-وکیل-اخذ-پایانکار

قانون پایانکار ساختمان چیست؟

هنگامی که فردی شروع به ساخت و ساز می‌ کند، باید برای اخذ پروانه احداث بنا از شهرداری اقدام کند تا در نهایت بتواند اقدام به ساخت، ساز و احداث بنا را انجام بدهد. هنگام عملیات دریافت ساخت و ساز، محدودیت‌ هایی وجود دارد که سازنده در صورت تخلف، نمیتواند گواهی ساخت ساختمان را اخذ کند.

هنگامی که ساخت و ساز به پایان رسید، سازنده ساختمان باید درخواست صدور گواهی پایانکار ساختمان را به شهرداری بدهد. سپس شهرداری بعد از دریافت این درخواست و ارسال نماینده مورد نظر خود، موارد مختلف را بررسی می‌ کند. بعد از تائید نماینده، گزارشی مطابق با عدم تخلف سازنده صادر می‌ شود و در آخر شهرداری گواهی پایانکار را صادر می کند.

انتقال سند قبل از اخذ پایانکار

قبل از اخذ پایانکار، امکان انتقال سند ملکی وجود ندارد زیرا هم اکنون انتقال سند ملکی و انتقال مالکیت به شخص دیگر، نیاز به رعایت تشریفات قانونی خاص دارد مانند: اخذ استعلام از دارایی، اداره ثبت، شهرداری و همچنین استعلام پایانکار ساختمان.

مراحل طرح دعوای الزام به اخذ پایانکار ساختمان

نحوه ثبت دادخواست مربوط به دعوای الزام به اخذ پایانکار ساختمان به این صورت است که یا خواهان وکیل اختیار می کند و یا اینکه خود با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پس از پرداخت هزینه های مربوطه دادخواست خود را به ثبت می کند که در هر صورت این دادگاه حقوقی است که پس از ارجاع دعوی به دادخواست رسیدگی کرده و حکم صادر می کند.

مراحل دعوای الزام به اخذ پایانکار

پس از طرح دعوی در دادگاه در صورت لزوم خواهان در دادگاه حاضر می شود. رئیس دادگاه در صورت تکمیل بودن پرونده دستور تعیین وقت رسیدگی خواهد داد. خواهان با حضور در وقت رسیدگی، ضمن ادای توضیحات و دفاعیات خویش، مدارک مربوطه را به دادگاه ارائه می نماید.

پس از پایان رسیدگی نیز دادگاه حکم صادر می کند که پس از قطعیت یافتن حکم می بایست اجرایی شود. اجرایی شدن این حکم به این صورت است که خواهان از دادگاه صادر کننده رای تقاضای صدور اجراییه می نماید.

صدور اجراییه و پیگیری پرونده در اجرای احکام

مرحله بعدی این است که اجراییه به متعهد ابلاغ می شود. او به مدت سی روز فرصت دارد که اقدامات لازم در خصوص اجراء رای را انجام دهد. در غیر این صورت بر اساس رای دادگاه، خود خواهان یا شخص ثالث اقدام به اجرای حکم دادگاه در خصوص اخذ پایانکار ساختمان نموده و هزینه های مربوط به آن را از متعهد دریافت می نماید.

بهترین-وکیل-اخذ-پایانکار

سوالات متداول

اجرای حکم اخذ پایانکار چگونه است؟

بعد از طرح دعوای اخذ پایانکار، صادر شدن حکم قطعی و ابلاغ اجراییه به محکوم، وی باید در مدت ۱۰ روز بعد از تاریخ ابلاغیه، نسبت به اجرای آن اقدام کند. اگر وی در مدت مشخص مراجعه و یا اقدامی نکند، با تشکیل پرونده اجرایی و طبق مقررات قانون، اموال فرد محکوم شده را شناسایی می‌ کنند و از محل فروش آن اقدام می‌ کند.

مرجع صالح رسیدگی این کار کجاست؟

مطابق قانون آئین دادرسی، در دعاوی اخذ پایانکار و مربوط به اموال غیرمنقول، دادگاه محل وقوع مال غیرمنقول جهت رسیدگی به دعوا انتخاب می‌ شود.

جدیدترین مطالب

ارتباط با ما

info@dromidmoghadasifar.ir

سعادت آباد، میدان کاج، خیابان سرو شرقی، نبش خیابان مجد، پلاک ۳، طبقه۳

فهرست مطلب